Tramvaju pieejamība Rīgā
Nelielā pētījumā paskatījos, cik liels iedzīvotāju skaits un nodarbinātības vietu skaits atrodas ap tramvaja infrastruktūru Rīgas apkaimēs, un balstoties uz rezultātiem, veicu priekšlikumu par tramvaju tīkla paplašināšanas iespēju.
2025. gada vasarā Rīgas tramvaju tīkls izskatās sekojošā veidā, tomēr šobrīd notiek 7. tramvaja līnijas pagarināšanas darbi Ķengaragā. Ap pieturām izdalīju 300m zonas, lai novērtētu pieturu pieejamību.

Pievienojot
iedzīvotāju blīvuma karti, ir iespējams aptuveni saprast, cik liela daļa
rīdzinieku dzīvo 300m rādiusā no tramvaju pieturām. 300m ir attālums, ko var
noteikti pieveikt mazāk par 5 minūtēm. Pie tam 300m ir maza robeža, un var
teikt, ka iedzīvotājiem, kas dzīvo 300m rādiusā no pieturām, tramvajs ir pat
ļoti pieejams transports. Protams, var arī izmantot, piemēram, 500m zonu.

Rīgā ap 160 000 iedzīvotāju, jeb 25% dzīvo 300m rādiusā no tramvaju pieturām - iedzīvotāju skaita dati ir no 2022. g. blīvuma kartes(1). Absolūtos skaitļos vislielākais iedzīvotāju skaits 300m ap pieturām ir Centrā, Ķengaragā un Latgales apkaimē, savukārt, procentuāli no kopējā apkaimes iedzīvotāju skaita Petersala-Andrejsalā - 78%, Sarkandaugavā - 72% un Torņkalnā -70%.
Uzklikšķiniet uz dashboardu, lai atvērtu pilnā izmērā.
Kartē
ir redzamas vietas(adreses) Rīgā, kur tiek nodarbināti cilvēki - 2022. gada
dati.

Rīgā ap 4
tūkstošiem vietu, kur strādā cilvēki, atrodas 300m radiusā no tramvaju pieturām
- 30%. Absolūtos skaitļos vislielākais nodarbinātības vietu skaits
300m ap pieturām ir Centrā, Āgenskalnā un Latgales apkaimē, savukārt
procentuāli no kopējā nodarbinātības vietu skaita Zasulaukā -
72%, Petersala-Andrejsalā - 71% un Vecpilsētā - 65%.
Uzklikšķiniet uz dashboardu, lai atvērtu pilnā izmērā.
Lielākā daļa nodarbinātības vietu Rīgā atrodas centrā vai ap centru. Ārpus centra, pamanāmākas koncentrācijas vietas ir Āgenskalnā un Teikā.
Kur ir
nepieciešamība pēc tramvaja?
Purvciems ir visapdzīvotākā apkaime Rīgā, Pļavnieki atrodas 4. vietā pēc iedzīvotāju skaita. Neskatoties uz lielu iedzīvotāju skaitu, šajās apkaimēs nav izveidota tramvaju infrastruktūra. Salīdzinot ar vairākām citām apkaimēm, Purvciemā un Pļavniekos arī ir pietiekami liels nodarbinātības vietu skaits.
Kartē var redzēt, cik liels iedzīvotāju skaits no katras apkaimes strādā centrā. (Uzklikšķiniet, lai atvērtu pilnā izmērā.)Apskatot svārstmigrācijas(2) karti ir redzams, ka salīdzinoši liels iedzīvotāju skaits no Purvciema un Pļavniekiem strādā centrā. Tramvaju infrastruktūras izveide šajās apkaimēs veicinātu ātrāku un ērtāku cilvēku pārvietošanos, kā arī mazinātu satiksmes sastrēgumus. Es domāju, ka būtu vērts apskatīt iespēju attīstīt tramvaju infrastruktūru uz Purvciemu un iespējams arī Pļavniekiem. Pieņemot gala lēmumu, protams, jāņem vērā arī citi faktori, piemēram, apkaimju attīstības tempi. Būvniecības un iedzīvotāju skaita pieauguma temps norāda uz to, ka Skanste ir apkaime, kur pieaug nepieciešamība pēc daudz labāka sabiedriskā transporta savienojuma.
(1) https://experience.arcgis.com/experience/d57c50252e26422b9b5107b06716656c/page/12?locale=lv&views=Skaits
(2) https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/uznemejdarbiba/teritoriju-ekonomiska-attistiba/tabulas/npv030-nodarbinato?themeCode=UTM (svārstmigrācijas dati)
